torsdag 22. april 2010

Spelt brød med bakepulver


Oppskriften:


1 liter vann
1 dl linfrø
1 dl solskikkefrø
2 stk egg
0,5 dl olivenolje
600 gr sammalt spelt
200 gr havregryn
200 gr siktet spelt
4 ts bakepulver
litt salt

Frøene skal ligge i vann i en time, da blir brødene mest saftige:)
Jeg har aldri prøvt denne oppskriften, men det er fordi at jeg ikke bruker kjøkken vekt;)
Jeg bruker å blande alt veksen(tar av og til litt melk i stede for bare vann) å så slompe oppi med det melet jeg har i skapet. Fordi jeg ikke er så glad i solsikke frø bruker jeg ikke det opp i å så tar jeg 1,5 dl linfrø og tar i litt ekstra havre gryn.

Brødene skal fordeles jevnt i to brød former, eller evt i tre men da blir de litt små, derimor så unngå du da at brøene sprekker.
De skal stekes på 200 grader i 50-60 min. 
Når de er ferdige legger du et fuktig klede over:)

Veldig gode brød som holder seg ferske lenge og som går for å lage fordi at de ikke trenger noe heving:)

Kos deg!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar